چگونه یوگا می تواند به مدیریت سندرم متابولیک کمک کند

10 فوریه 2018- افرادی که یوگا تمرین می کنند حداقل در جهان غرب ، به عنوان yogis شناخته می شوند، این افراد همیشه در مورد تاثیر یوگا بر ذهن و بدن صحبت می کنند.حال یک مطالعه ی جدید با هدف تمرکز بر اینکه چگونه یوگا بر افراد مبتلا به سندرم متابولیک تاثیر می گذارد، انجام شده است.
همه ما نمی توانیم به مرحله ی پیشرفته ی یوگا برسیم بطوری که بتوانیم بر روی سرمان بایستیم، اما تمرینات منظم یوگا میتواند فواید شگفت انگیزی را برای سلامت قلبی و عروقی ما به ارمغان آورد.
برخی مطالعات نشان داده اند که یوگا سلامتی و عملکرد شناختی مغز را افزایش می دهد و همچنین مشکلات تیروئید را بهبود می بخشد و علائم افسردگی را از بین می برد.
همچنین مطالعات دیگر نشان داده اند که تمرینات یوگا می تواند به مردان در مقابله با بزرگی پروستات و یا حتی غلبه بر اختلالات نعوظ کمک کند و همچنین به افراد مبتلا به دیابت برای مدیریت علائم این بیماری کمک نماید.
بنابراین، به گفته ی بسیاری از مطالعات فوق،- که مشاهداتی هستند یعنی نمیتوانند هیچ نتیجه ای در مورد علیت ارائه دهند - و مطالعات اندکی که به بررسی مکانیسم هایی که ممکن است این تاثیرات را توضیح دهند، پرداخته اند، به نظر می رسد که یوگا برای تقریبا همه ی انواع مشکلات سلامت مفید باشد.
اما در یک مطالعه ی جدید، که در مجله ی اسکاندیناوی پزشکی و علوم در ورزش منتشر شده است، دکتر  Parco M. Siu و تیمش از دانشگاه هنگ کنگ در چین، به بررسی تاثیر یوگا بر سلامت قلب و عروق پرداختند. نتایج این تحقیق، نشان می دهد یوگا برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک مفید است، در این تحقیق مکانیسم هایی که چنین مزایایی را موجب می شود، مشخص شد.

یوگا پاسخ التهابی را کاهش می دهد

سندرم متابولیک وضعیتی است که اغلب با دیابت نوع 2 و بیماری قلبی همراه است.تخمین زده شده است که حدود 34 درصد از جمعیت بالغ ایالات متحده به سندرم متابولیک مبتلا هستند.
دکتر Siu و همکارانش در تحقیقات قبلی خود نشان دادند که فشار خون و اندازه ی دور کمر کسانی که یوگا را برای مدت یک سال انجام می دادند، کاهش می یابد.بنابراین، در تحقیق جدید، محققان می خواستند تأثیر یک سال یوگا را بر افراد مبتلا به سندرم متابولیک بررسی کنند.
برای این منظور، به طور تصادفی،  از 97 فرد مبتلا به سندرم متابولیک و فشار خون بالا برای شرکت در گروه کنترل یا یوگا ثبت نام کردند.
محققان گفتند: شرکت کنندگان در گروه کنترل در هیچ مداخله ای شرکت نداشته و تنها به طور ماهیانه برای نظارت بر وضعیت سلامت خود مراجعه می کردند، در حالی که شرکت کنندگان در گروه یوگا، در 3 جلسه ی 1 ساعته یوگا، به مدت 1 سال شرکت کردند.
دانشمندان همچنین سرم بیماران را برای به اصطلاح adipokines یا پروتئین های سیگنالینگ که توسط بافت چربی آزاد می شوند و سبب القای پاسخ التهابی یا ضد التهابی توسط سیستم ایمنی بدن می شوند را اندازه گیری نمودند.
نویسندگان این تحقیق یافته های خود را خلاصه کرده و گفتند: نتایج تحقیقات ما نشان داد که تمرینات 1 ساله ی یوگا سبب کاهش آديپوكين های پیش التهابی و افزايش ادیپوکینهای ضد التهابی در بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک و فشار خون بالا، شده است.
محققان افزودند: این یافته ها از نقش مفید یوگا در مدیریت سندرم متابولیک با مدولیشن مطلوب آدپیوکینها حمایت می کند.
نتایج این مطالعه نشان می دهد که یوگا یک مداخله ی شیوه ی زندگی ارزشمند است که می تواند باعث کاهش التهاب شده و به مدیریت علائم افراد مبتلا به سندرم متابولیک کمک کند.
دکتر Siu  همچنین در مورد نتایج این مطالعه می گوید: این یافته ها پاسخ ادیپوكین ها را به تمرینات دراز مدت یوگا نشان داد و بر اهمیت ورزش منظم برای سلامت انسان تأكید دارد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320890.php